IJsvogel   16 comments

Min of meer bij toeval heb ik het nest van deze ijsvogels ontdekt aan het Apeldoornskanaal in Hattem.
Ze trekken zich niets van mij aan, ik zit goed voor ze zichtbaar op een meter of 10-15 maar ze vliegen en voeren gewoon door.
Zal er de komende tijd nog wel wat uurtjes doorbrengen om te proberen wat betere foto’s te maken zonder dat ik ze verstoor.

20160506-7597_©_ A.J.Voskuil

eten voor de jongen

Eerst kijken of er geen roofvogel in de lucht is

Eerst kijken of er geen roofvogel in de lucht is

dan als een speer naar het nest

dan als een speer naar het nest

20160506-7602_©_ A.J.Voskuil 20160506-7603_©_ A.J.Voskuil 20160506-7605_©_ A.J.Voskuil

om een paar seconden later weer te vertrekken

om een paar seconden later weer te vertrekken

20160506-7681_©_ A.J.Voskuil 20160506-7682_©_ A.J.Voskuil

Posted 08/05/2016 by Jan Voskuil in Nature

Tagged with , , ,

16 responses to “IJsvogel

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dat is geweldig Jan, ik zou ook zeker nog een aantal malen terug gaan hoor.

  2. Prachtig als je zo op de eerste rang mag zitten 😉
    De vliegfoto’s dat wordt nog wat oefenen maar ook dat gaat je beslist lukken ik kijk er naar uit.

    Gr. Frans

  3. Mooi om zo’n plekje te hebben, Jan, vooral de eerste twee foto’s zijn de moeite al waard.
    We zullen de komende tijd vast ook wel scherpere foto’s van de ijsvogel in volle vlucht te zien krijgen. Ik kijk er naar uit. 🙂

  4. Geweldig, ik zou ook wel zo’n plekje willen kennen…mooi hoor

  5. Ik hou het maar bij foto 1 en 2 Jan. Misschien eens proberen dichter te naderen met een camouflagenet of iets dergelijks maar er naartoe wandelen en foto’s schieten gaat denk ik niet lukken. Het is in ieder geval prachtig dat je weet waar je nu zijn moet. Als je geduld genoeg hebt gaat het je vast lukken. Succes

    • Er zit een kanaal tussen of ik moet ze van boven fotograferen en dat is niet wat dus proberen proberen

    • Blij te lezen dat er een kanaal tussen jou en het nest zit. Nestfotografie is al heel snel verstorend.
      Ik kan me wel indenken dat je enthousiast bent maar…..

      Spelregels
      Probeer verstoring zoveel mogelijk te voorkomen. Het zal elke fotograaf overkomen dat hij/zij wel eens een vogel verstoort, maar met bovenstaand rijtje in het achterhoofd ben je beter in staat om verstoring te herkennen en het te voorkomen. Hou bij het fotograferen van vogels de volgende spelregels in acht:

      De vogel is het uitgangspunt, niet de foto.
      Geen geluidsopnamen gebruiken (strafbaar volgens de Flora- en Faunawet!).
      Houd voldoende afstand, bij tekenen van verstoring: stoppen.
      Misstanden: gewoon aanspreken en uitleggen (sociale controle)
      Nestfotografie: gewoon niet doen (voorkomen is beter dan genezen)
      Voeren: met mate, laat vogels nóóit afhankelijk worden van voer!

      En nog iets! Houd de plek geheim.

      • langs het Apeldoornskanaal bij Hattem loopt een fietspad en er broeden aan dat stuk kanaal (500 meter)wel drie paren misschien nog wel meer,
        als je daar wandelt of fietst zie de blauweflits regelmatig.
        De ingang van de nesten is meestal onder overhangende takken en je ziet dus zelden een ijsvogel een nest in vliegen hier kon ik het zien.
        Op de oever waar de nesten zitten loopt ook een pad, daar wordt gewandeld en laten mensen hun honden uit, op het kanaal wordt gevaren met kano’s door dagjesmensen die Hattem bezoeken en er wordt volop gevist.
        De ijsvogels hebben echt geen last van Jan die op een meter of 15 van het nest met een tele foto’s maakt hoor.
        Het komt op mij over je mij veroordeeld zonder dat je de omstandigheden kent.

        • Nee zeker niet Jan.
          Ik heb heel goed begrepen dat er een kanaal tussen jou en de ijsvogels zit.
          Maar ik grijp wel iedere gelegenheid aan om de boodschap ” geen nestfotografie ” uit te dragen .
          Sorry als ik die indruk gewekt hebt.

  6. Je hebt wel geluk dat ze zich niks van je aantrekken, best uitzonderlijk zou ik zeggen. Leuk dat je dit plekje ontdekt hebt en de eerste 2 foto’s zijn toch wel aardig gelukt. IJsvogels krijgen veel jongen dus ze moeten wel af en aan vliegen met heel veel voer.

  7. Schitterend!

  8. Wat een prachtige opnames Jan, om een beetje jaloers van te worden

  9. Een mooie ontdekking Jan. Het zijn nu eenmaal prachtige opvallende vogeltjes die het kieken waard zijn.

    Jetskefotografie

Geef een reactie

The Nordic Light

VAA ERIKSEN PHOTO

Carpe Diem

Gewoon het leven dus...

Falderal

Zomaar wat

Pe's weblog

Welkom op mijn fotoblog

GJFotos

Photo's I made .....for you!

MargrietSpanjaard

wandelende fotografie

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

Ellen Denkers Gallery

Photography Blog

Blomsterphoto

Blomsters et cetera, macrofotografie

Dynaries Photography

Focus on what makes you happy

Eveline Lenderink fotografie

op mijn werk rust copyright, wil je een foto gebruiken mail mij dan via de contactpagina

Goethalsart

photography

ed mather

natuurfotografie +

