experiment lange sluitertijden   8 comments

Vandaag bij de IJssel aan het experimenteren geweest met lange sluitertijden.
20160324-0001_©_A.J. Voskuil

Posted 24/03/2016 by Jan Voskuil in licht, Nature

Tagged with , , , ,

8 responses to “experiment lange sluitertijden

Subscribe to comments with RSS.

  1. Niet slecht gelukt

  2. Jammer dat je dan niet even de sluittijd erbij vermeld Jan. En heb je een filter voor je lens geplaatst ? Het vlaktrekken is nog niet helemaal gelukt met deze opnametijd. Denk bij lange sluittijden niet alleen aan water maar ook de lucht kan een prachtig en bevreemdend effect geven. Natuurlijk niet met de loodgrijze luchten die vandaag het weer bepaalden

    • sluitertijd max 110 sec. iso 50, f 20 het was grijs en mistig en wat vooral opvalt is dat je de stenen onder de waterspiegel kunt zien liggen, en dat was zo niet te zien daarvoor was de IJssel niet vlak genoeg jammer dat dat schijnbaar niet opvalt.

      • Volgens mij weten we allemaal wel dat je water vlak trekt met lange sluittijden en dat je snelstromend water in melk kan veranderen, wolkenluchten uitvagen, en zelfs zicht onder water kan verbeteren (wat de kijker hier overigens niet kan zien omdat de kijker niet op de hoogte is van de rimpeling op het water vlakbij de oever.) In dat geval had je ook even een opname kunnen plaatsen met een normale sluittijd om het verschil te laten zien.

        Wat ik zie is een sombere grauwe en kleurloze foto die voor mij al flink aan kracht wint door het reepje grauwe oever bovenin weg te snijden waarbij mijn fantasie geprikkeld wordt door de subtiele weerspiegeling ervan in het water.

        Verder is F/20 een dusdanig diafragma waar zelfs een prime lens aan kwaliteit door inlevert. Alleen een macro-objectief kan goed met dergelijk diafragma overweg. Voor een incidentele foto is de aanschaf eigenlijk een beetje te duur maar als je langesluittijd fotografie mooi vindt kan je beter een setje ND filters kopen

        • Henk, ik weet niet waar ik dit commentaar aan verdiend heb maar het slaat voor mij helemaal nergens op en ik kan er ook absoluut niets mee.

          Ik wens je een prettig paasweekend.

          vr. gr. Jan Voskuil.

  3. Fraaie plaat geworden, geeft een mooi ‘zacht’ licht op het water. De stenen onder het water maken het plaatje compleet.

  4. Mooi. Het lijkt bijna alsof er een vliesje ijs op het water ligt.

  5. Wat Henk zegt is helemaal Chinees voor mij … Experimenteren is leuk, en voor jou geslaagd. Ik zie wel degelijk de stenen onder water en het wazige laagje over je foto vind ik erg mooi.

Geef een reactie

The Nordic Light

VAA ERIKSEN PHOTO

Carpe Diem

Gewoon het leven dus...

Falderal

Zomaar wat

Pe's weblog

Welkom op mijn fotoblog

GJFotos

Photo's I made .....for you!

MargrietSpanjaard

wandelende fotografie

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

Ellen Denkers Gallery

Photography Blog

Blomsterphoto

Blomsters et cetera, macrofotografie

Dynaries Photography

Focus on what makes you happy

Eveline Lenderink fotografie

op mijn werk rust copyright, wil je een foto gebruiken mail mij dan via de contactpagina

Goethalsart

photography

ed mather

natuurfotografie +

